fredag 16 oktober 2009

En Intervju med Kim på Bokmässan!

Jag skrev min första bok när jag var åtta år
Av Sabina Olsson
2009-10-07Kim Kimselius på bokmässan 2009
På årets bokmässa fanns bland andra författaren Kim M Kimselius, mest känd för böckerna om tidsresenärerna Theo och Ramona.

Angeredswebbens Sabina Olsson intervjuade henne.

Efter mycket letande hittar jag äntligen Kim M Kimselius monter på bokmässan. Min skolkompis Emeli Borregaard följer med mig.Kim hälsar först på mig och sedan på Emeli, och när jag säger att jag är lite nervös inför intervjun undrar hon varför, det borde ju vara hon som är nervös eftersom det är hon som blir intervjuad. Mitt svar är att jag är ett stort fan av hennes böcker.Men när vi väl har satt oss ned känns det plötsligt enkelt att prata, och jag börjar med frågorna.
Sabina: Hur kommer det sig att du började skriva?
Kim: Mina föräldrar berättade många historier för oss barn. Sedan när jag började skolan så tyckte jag att det var roligt att kunna skriva ner alla berättelser som jag hade i huvudet. Jag skrev min första bok när jag var åtta år gammal, men den är inte utgiven.
Sabina: Dina böcker handlar om Theo och Ramona, som reser i tiden. Hur kommer du på vilken tid som de ska resa till i varje bok?
Kim: Jag väljer historiska ämnen och platser som jag är intresserad av. Ibland så väljer jag en plats som jag vill resa till, och då försöker jag hitta ett historiskt ämne om den platsen.
Sabina: Och hur gör du när du tar reda på fakta om just den tiden?
Kim: Jag beställer böcker om den tiden från ett bibliotek. Jag skriver till en bibliotekarie och säger vilken tid som jag ska skriva om, och sedan när böckerna har kommit så läser jag igenom baskunskaperna och bestämmer mig för vad jag ska skriva om. När jag har bestämt mig så skickar jag efter fler böcker som handlar om just det jag ska skriva om.
Sabina: Du har skrivit ganska många böcker. Har du någon favorit av alla böckerna som du har skrivit?
Kim: Jag gillar ”Giljotinen”, och så gillar jag också ”Det Glömda Kriget” och ”Kinesiska Draken”.
Sabina: Någon favoritkaraktär?
Kim: Theo och Robert. Jag tycker att jag har fått fram dem mer än Ramona.
Sabina: Hur många böcker har du tänkt skriva om Theo och Ramona?Kim: Jag tänker fortsätta så länge som jag tycker att det är roligt och inte upprepar mig.
Sabina: Kan du berätta lite om din nya serie om Kimberlie?
Kim: Jag skrev den redan 1992, och den har legat i byrålådan sedan dess. Den utspelar sig på Nya Zeeland och jag var där för ett tag sedan, så jag tog fram den och skrev lite mer på den.
Sabina: Du har fått flera priser och du har blivit kallad för ”Blekinges Astrid Lindgren”. Hur känns det?
Kim: Det känns jätteroligt och häftigt.
Sabina: Flera lärare har sagt att de har haft nytta av dina böcker. Hur känns det?
Kim: Jag blir glad varje gång jag får brev från elever som säger att de har läst mina böcker och sedan fått höga betyg.

Sabina: Har du några tips till de som vill bli författare?
Kim: Man ska skriva till sig själv om saker som berör en. Sedan så ska man inte skriva sånt som redan har blivit skrivet, för då blir inte bokförlagen intresserade av boken.

Efter intervjun frågar jag Kim saker som är mer av personligt intresse, och Kim ger mig och Emeli autografer. Efter det tackar vi för intervjun och ger oss iväg för att titta mer på bokmässan.Jag är jätteglad att jag fick intervjua Kim. Hon är en väldigt trevlig person och ställde gärna upp. Jag rekommenderar verkligen hennes böcker.

Inga kommentarer: