måndag 19 oktober 2009

En ny artikel om Kim

Varför gör du skolbesök?
Publicerad: 14 oktober 2009, 01:15
Vinslöv
"Skolorna i Vinslöv har bjudit in mig att komma och föreläsa. Har besökt elever i fyran, femman och sexan i Vanneberga, på Backstugan och Söderparkskolan."


Ungdomsförfattaren Kim M Kimselius som besöker skolor i Vinslöv.
Förstora bild »
-->

Vad pratar du och eleverna om?– Jag berättar om min väg till författarskapet, att jag bestämde mig för att bli författare när jag var åtta år och hela vägen dit.– Berättar hur jag arbetar fram mina böcker, med att läsa mängder av faktaböcker. Skriva postitlappar och bygga upp berättelsen innan jag skriver ned "benet. Därefter åker jag på researchresa och när jag är tillbaka lägger jag "kött på benet", och berättelsen är färdig för korrekturläsning.– Ibland berättar jag om researchresorna, ibland om böckerna. Det är olika beroende på vilka frågor jag får av eleverna. De styr halva föreläsningen genom sina frågor.... och har du någon ny bok på gång?
– Jag har precis släppt boken "Kinesiska Draken" som är tolfte boken i serien om Theo och Ramona. Samtidigt kom första boken i en helt ny serie ut "Kimberlie – Äventyr på Nya Zeeland".– Sedan bearbetar jag andra delen i Kimberlie-serien, som handlar om Kimberlie och Andy. Dessutom läser jag just nu in mig på romarriket, eftersom jag håller på med nya böcker om det som ska komma nästa höst.– Full fart med andra ord.

Källa: http://www.kristianstadsbladet.se/article/20091014/HASSLEHOLM/710149821/1020/OSTRAGOINGE/&/Varfor-gor-du-skolbesok

Kram Kimseliusfan

Inga kommentarer: