onsdag 3 mars 2010

Special Inlägg; Dagens bok Blev...

Riddarsvärdet!
 






Dagens Bok blev Riddarsvärdet!
Bakrundstext:
"Med fasansfull insikt inser Theo och Ramona att de inte kommit tillbaka till sin egen tid. De håller i ett riddarsvärd! Vid ljudet av röster släpper Ramona taget och gömmer sig. Theo står som förstenad och stirrar på svärdet.


Theo har förstått att svärdet är deras enda biljett hem. Han måste hålla fast vid det, till vilket pris som helst. Hans beslut för dem åt skilda håll, till Mont-St-Michel och Château de Pirou i Normandie under 1300-talets riddartid.

Planer smids om ond, bråd död, vilket även inkluderar Theo och Ramona. "

Egna ord:
Theo och Ramona vidrör Giljontinen ( i boken Giljontinen) i sista stund. Då känner dem den känsla som dem kännt många gånger.. Att dem reser i tiden. Dem tror att dem kommer tillbaka till Museet i Stockholm, tillbaka till Robert. Men dem har fel. För första gången, så kommer dem inte dit, utan till ett tält..Men inte till vilket som helst, nej. Dem kommer till Sir Gillian stället för Giljontinens blad, så håller dem i ett svärd. Ett medeltids-svärd.
"Riddarsvärdet" är Väldigt , väldigt bra. Jag minns att jag alltid somnade sent när jag läste denna boken. Jag kollade på klockan och blev orolig att jag inte skulle sova mycket den natten, Eftersom att jag skulle upp 5 timmar efter...
Under bokens gång blev jag sur också,
" Hon är ju i vagnen Theo!, " " VAD håller du på MED?! , hon är ju där! , NEEJ!" var några meningar jag sade argt mot boken.. ( när han åkte förbi Ramonas Vagn, där hon sov)
Jag blev också arg på Chris, eftersom att han var ute efter Theo.. Jag gillar INTE Chris..

Recensioner:
"Med sin skickliga berättarteknik skildrar Kim livet på riddartiden, samtidigt som hon för berättelsen vidare på ett spännande sätt som fångar läsaren från början till slut." Kristina Fridensköld.




"Kim har än en gång lyckats fånga tiden och andan i en spännande berättelse!" Annelie Nilsson.



"Miljön är väl beskriven med många detaljer som gör historien levande." BTJ, lektör Agenta Warheim



"Det är drivet berättat och spännande..." BTJ, lektör Thomas Storn.



"Med välskildrad miljö och en historia som griper tag i läsaren från första bladet till det sista har Kimselius på nytt lyckats ta upp en del av historien på ett nytt sätt och i en vinkel som engagerar läsaren." A.M. Silverspegel.


Sista stycket ur Giljontinen, och första stycket ur Riddarsvärdet:
Giljontinen:
"Till sin förskräckelse fick Theo och Ramona se att de inte hade kommit tillbaka till Museets hall.När de såg sig omkring insåg de att de inte ens hade kommit tillbaka till sin tid.. Men vart hade de kommit?"
Riddarsvärdet:
Förbryllat stirrade theo och Ramona på varandra .Alldeles nyss hade de befunnit sig i Paris, mitt under Franska revolutionen.De hade fattat tag om giljontinbladet som skulle föra dem hem, tillsammans med med Ramonas kusin Robert. Nu var inte Robert inte längre tillsammans med dem.Var fanns han och var befann de sig? De hade i alla fall inte kommit till sin egen tid , det var de säkra på .



Läs smakprov ur Riddarsvärdet här

Kim har alltid ordspråk i sina böcker, Riddarsvärdets ordspråk sade hennes mamma hela tiden till henne, :
Efter regn kommer alltid solsken!



Dagens Bok-frågan till författaren:

Fråga: Finns Sir Gillian på riktigt?

Kim M Kimselius svar:
Nej, Sir Gillian finns inte på riktigt, men slottet finns på riktigt och man kan åka dit och klättra ända upp i tornen, se toaletten och halva slottet. Jättemysigt med alla sina vallgravar.








Mont-st-Michel






Château de Pirou

Vad tycker ni om dagens bok?
Var det bra skrivit eller dåligt?
Kommentera gärna om dina tankar!

3 kommentarer:

Gina sa...

JAG ÄLSKAR RIDDARSVÄRDET!
jätte bra inlägg!
Fortsätt med detta! :)

Kim M Kimselius sa...

Mycket bra Linda!
Kramisar Kim

Kimseliusfan sa...

Tack Både två!
Kram
Linda